Antrenörlük Eğitimi Bölümü
Program Profili
Antrenörlük Eğitimi Bölümü, spor bilimlerinin farklı disiplinlerini bütünleştiren bir eğitim programı sunar. Müfredat; antrenman bilimi, egzersiz fizyolojisi, kinesiyoloji, biyomekanik, spor beslenmesi, spor psikolojisi, istatistik, teknik öğretim yöntemleri, branşlara özgü taktiksel gelişim ve performans planlaması gibi konuları kapsar.
Programın temel amacı, takım sporları ve bireysel sporlar alanlarında uzmanlaşmış, etik değerlere bağlı, sporcunun sağlığını ve güvenliğini önceleyen, bilimsel veriler ışığında çalışabilen, teknolojik gelişmeleri izleyerek antrenman süreçlerine uyarlayabilen nitelikli antrenörler yetiştirmektir. Mezunların; farklı yaş ve performans düzeylerindeki sporculara antrenman yaptırabilecek, performans testleri, yetenek belirleme ve sporcu yönlendirmesi yapabilecek donanıma sahip olmaları hedeflenir.
Eğitim sürecinde öğrenciler hem olimpik hem de olimpik olmayan spor dallarında uygulamalı çalışmalar yapar; ilgi ve yeteneklerine göre seçtikleri branşlarda uzmanlaşma fırsatı bulurlar. Teorik dersler, bilimsel araştırma becerilerini geliştirmeyi amaçlarken; saha uygulamaları, liderlik ve iletişim yetkinliklerini güçlendirmeye odaklanır.
Öğrenci Kabul Koşulları
Antrenörlük Eğitimi Bölümü’ne öğrenci kabulü, iki aşamalı bir süreç ile gerçekleştirilmektedir.
1. Birinci Aşama – YKS:
Adayların Yükseköğretim Kurumları Sınavı’na (YKS) katılmaları ve Temel Yeterlilik Testi (TYT) üzerinden ilgili baraj puanını geçmeleri gerekmektedir.
2. İkinci Aşama – Özel Yetenek Sınavı (ÖZYES):
Baraj puanını geçen adaylar, ilgili yükseköğretim kurumu tarafından yürütülen Özel Yetenek Sınavına (ÖZYES) katılırlar. Bu sınav; adayın fiziksel uygunluk düzeyi, motor becerileri, koordinasyon yeteneği ve spor branşına ilişkin teknik becerilerini ölçmeyi amaçlar.
Adayların, ÖZYES’te başarılı olmalarının yanı sıra; yüksek düzeyde fiziksel uygunluk, spor alan bilgisi ve uygulamalı derslerde gerekli performansı sergileyebilecek atletik yapı ile motor becerilere sahip olmaları beklenmektedir. Yerleştirme işlemleri, YKS puanı ile ÖZYES puanının belirlenen oranlarda birleştirilmesi ile yapılır.
Önceki Öğrenmelerin Tanınması
Eşdeğer eğitim yapan fakültelerden yatay geçişlerde 24/4/2010 tarihli ve 27561 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kurumları Arasında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Ana Dal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik” ile "Yüksek İhtisas Üniversitesi Yatay Geçiş Yönergesi" ve “Yüksek İhtisas Üniversitesi Muafiyet ve İntibak İşlemleri Yönergesi’’ hükümleri uygulanır. Fakülteye yatay geçiş yoluyla kabul edilecek öğrencilerin kabul koşulları, muafiyet ve intibak işlemleri, Yönetim Kurulu ve Senato kararı ile belirlenir. Bir Yükseköğretim Kurumundan disiplin cezasıyla çıkarılmış olanların yatay geçiş başvuruları kabul edilmez.
Programa ilk kez kayıt yaptıran öğrenciler, önceki öğrenmelerin tanınması konusunda daha önce öğrenim görülen yurt içi veya yurt dışındaki diğer Yükseköğretim Kurumundan aldıkları belgeler ile Spor Bilimleri Fakültesi’ne başvurdukları takdirde, kredi ve not transfer talepleri Fakülte Yönetim Kurulu tarafından değerlendirilerek, muaf olacağı dersler karara bağlanır.
Üst Derece Programlara Geçiş
Antrenörlük Eğitimi Bölümü mezunları, alanla ilgili tüm tezli ve tezsiz yüksek lisans ile doktora programlarına başvurma hakkına sahiptir. Mezunlar, Türkiye’deki yükseköğretim kurumlarının yanı sıra, gerekli dil yeterliliği ve başvuru koşullarını sağladıkları takdirde uluslararası lisansüstü programlara da kabul için başvurabilirler.
Ölçme ve Değerlendirme
Antrenörlük Eğitimi lisans programında; ara sınav, ödev, alıştırma, proje, uygulama ve dönem sonu sınavı gibi muhtelif değerlendirme yöntemleri uygulanmaktadır. Değerlendirmelerde çoktan seçmeli sınav, klasik sınav, ev ödev ve ders sunumları gibi uygulamalar yapılabilmektedir. Programdan mezun olmak için ağırlıklı genel not ortalamasının en az 2.00 olması gerekmektedir. Bir dersin notu, yukarıdaki unsurların değerlendirilmesi sonucunda belirlenir ve harf olarak verilir. Bir dersin notu, yukarıdaki unsurların değerlendirilmesi sonucunda belirlenir ve harf olarak verilir. Harf notları ve her bir notun katsayısı aşağıda belirtilmektedir.
|
Başarı Notu |
Katsayı |
|
AA |
4,00 Başarılı |
|
BA |
3,50 Başarılı |
|
BB |
3,00 Başarılı |
|
CB |
2,50 Geçer |
|
CC |
2,00 Geçer |
|
DC |
1,50 Koşullu Geçer |
|
DD |
1,00 Başarısız Kalır |
|
FD |
0,50 Başarısız Kalır |
|
FF |
0,00 Başarısız Kalır |
Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB) ve (CC) notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır. Ayrıca, bir yarıyıla/yıla ait not ortalaması en az 2,00 olan öğrenci o yarıyıl/yıl (DC) notu aldığı derslerden de başarılı sayılır.
Mezuniyet Koşulları
Öğrencinin programdaki tüm derslerden sırasıyla DD, FD ya da FF notunun olmaması gerekir. Bu notlardan birini alan öğrenci bu dersi tekrar almak ve bu dersten başarılı olmak zorundadır. Bu programda öğrencinin asgari 240 AKTS kredisini sağlaması ve genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması gerekmektedir.
İstihdam Olanakları
Antrenörlük Eğitimi Bölümü mezunları; Gençlik ve Spor Bakanlığı’na bağlı birimlerde (Gençlik ve Spor İl Müdürlükleri, Eğitim Dairesi Başkanlığı, spor federasyonları vb.) ve özerk federasyonlarda antrenör, spor uzmanı veya eğitimci olarak görev alabilirler. Amatör ve profesyonel spor kulüplerinde antrenör, kondisyoner, performans analisti ya da maç analizcisi olarak çalışma imkânına sahiptirler. Bunun yanı sıra, özel spor merkezleri ve spor akademilerinde, belediyelere bağlı spor tesisleri ile spor eğitim birimlerinde, milli takımlar ve spor okullarında, spor turizmi ve kamp organizasyonlarında görev üstlenebilirler. Ayrıca, akademik kariyer hedefleyen mezunlar, üniversitelerde lisansüstü eğitimlerini sürdürerek araştırma ve öğretim alanında da çalışma olanağı bulabilirler.
Program Yeterlilikleri
- Spor bilimleri alanında temel kuram, yöntem ve kavramları bilir; bu bilgileri antrenörlük mesleğinde uygulayabilecek düzeyde kullanır.
- Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden gelen verilerle ilişkilendirerek yorumlar, sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir.
- Sporcuların performansını artırmak amacıyla antrenman planı, programı ve sürecini tasarlar, uygular ve değerlendirir.
- Sporcu sağlığı, yaralanmaların önlenmesi, beslenme, doping ve etik konularında bilgi sahibidir; uygun önleyici ve koruyucu uygulamalar yapar.
- Alanıyla ilgili laboratuvar, saha ve performans testlerini planlar, uygular ve elde edilen verileri değerlendirerek karar süreçlerine yansıtır.
- Spor alanındaki teknolojik gelişmeleri takip eder, uygun araç-gereç ve yazılımları mesleki uygulamalarda etkin biçimde kullanır.
- Branşa özgü teknik ve taktik becerileri öğretim yöntemleri ile aktarır; sporcuların fiziksel, teknik, taktik ve psikolojik gelişimlerini destekler.
- Toplumda spor kültürünün yaygınlaştırılmasına katkı sağlar; farklı yaş, cinsiyet ve performans düzeyine uygun spor programları planlar.
- Spor bilimleri alanında ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder, bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak projeler yürütür ve sonuçlarını paylaşır.
- Takım çalışması, liderlik, iletişim, problem çözme ve karar verme becerilerini mesleki uygulamalarda etkin biçimde kullanır.
- Mesleki etik ilkelere, yasal düzenlemelere ve toplumsal sorumluluklara uygun davranır.
- Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olarak, alanındaki bilgi ve becerilerini sürekli geliştirir.
- Belirli bir spor branşında derinlemesine bilgi ve beceri kazanır ve bu alanda uzmanlaşır.